Hogy a munka öröm legyen!

Küldd tovább a főnöködnek is!

Akármelyik állítás igaz is ránk, biztosan nem mindegy, milyen hatásfokkal végezzük a munkánkat... Hiszen az eredményesség nemcsak anyagi helyzetünkre (és a cégünk anyagi helyzetére) van hatással, hanem közérzetünkre, önbecsülésünkre is. Az eredményes, hatékony munkát viszont (természetesen a kollégák, ügyfelek mellett) nagyban befolyásolja a közvetlen környezet, a helyiség, ahol dolgozunk.


Persze néhány személyes tárggyal, virágokkal sokat javíthatunk a szoba, az íróasztal hangulatán. Ez azonban önmagában nem elég, hiszen nem segít azon, ha fáj a vállunk, ha folyton beleakadunk a kábelekbe, ha a neonvilágítás miatt estére alig látunk valamit, vagy ha nem hallunk semmit a tőlünk pár centire telefonáló kolléga miatt.

Érdemes tehát odafigyelni, hogyan rendezünk be egy munkahelyet, érdemes jó minőségű bútorokat vásárolni, szakember segítségét kérni – a befektetett pénz és idő a hatékonyabb munkával mindenképp megtérül.
MINDEN MUNKAHELYRE

Az első és legfontosabb teendő, hogy számba vegyük, milyen munka is fog folyni az adott térben, és ehhez mire van szükség, hiszen más az igénye például asztal tekintetében egy tervezőirodának és más egy call-centernek. Tárolóhely szempontjából sem mindegy, kik fognak ott dolgozni. Az előbbi példánál maradva, egy építésznek számtalan tekercs tervrajzot, rajzeszközöket, szakkönyvet, esetleg anyagmintákat kell elhelyeznie, egy call-centerben viszont minimális, általános (fiókos) tárolóhely is elegendő.

Az sem mindegy, hogy csak számítógépasztal szükséges, vagy kell egy különálló asztal is, másféle munkára. Számba kell venni, milyen és hány darab irodagép fog működni, és azt is, kell-e olyan helyiség, ahol ügyfelet fogadni, tárgyalni lehet. Egyáltalán, több kisebb szobából álljon-e a munkahely, vagy a mostanában egyre divatosabb egyetlen nagy térből? Utóbbi esetben is szükség lehet kisebb-nagyobb mértékű elszeparáltságra, például azért, hogy az egymás melletti asztalnál dolgozók ne zavarják egymást munka közben. Fontos továbbá, hogy a munkafolyamatok optimális sorrendjét biztosítsuk, és olyan „apróságokra” sem árt odafigyelni, hogy elegendő hely maradjon a közlekedésre.

EGYEDI TERVEZÉS

Egyedi tervezés alatt természetesen nem azt kell érteni, hogy mindenki olyan íróasztalt kap, amilyet neki terveztek. Azt viszont célszerű elkerülni, hogy valaki szigorú gazdasági szempontok alapján megvegye a legolcsóbb bútorokat és kiegészítőket, majd a saját ízlése szerint elhelyezze azokat a munkahelyen. Sokkal inkább arról van szó, hogy az adott munkahely, és az ott dolgozók igényeit, elvárásait, sajátosságait kell figyelembe venni, mindezt úgy, hogy a végeredmény megfeleljen az ergonómiai elvárásoknak, a biztonsági előírásoknak, segítse és ne hátráltassa a munkát, és jól használja ki az adott teret.


Mindez egyáltalán nem könnyű, sokféle ismeretet kíván, ezért érdemes szakember segítségét kérni. Lehet konzultálni lakberendezővel, belsőépítésszel, de ma már a legtöbb irodabútorokat forgalmazó áruház szolgáltatásai között szerepel a tanácsadás, sőt, számítógépes program segítségével terveket is készítenek. Sok helyen már arra is van lehetőség, hogy ingyenesen letölthető lakberendezési programokkal saját magunk tervezzük meg a berendezendő teret, és azt az alaprajz mellett háromdimenziós képeken is lássuk, mielőtt elkészülne. A magunk készítette tervekről azonban kivitelezés előtt érdemes szakember véleményét is kikérni.

HARMONIKUS ÉS FUNKCIONÁLIS

Az egyéni munkaterületek kialakításánál a legfontosabb, hogy praktikus, kényelmes bútorokat vásároljunk, ehhez nem árt tisztában lenni néhány alapvető szabállyal, elvárással. Az asztalokról általánosságban elmondható, hogy a megfelelő, esetleg állítható magasság mellett érdemes odafigyelni a mélységére is: egy túl keskeny asztalon nem lehet nyugodtan dolgozni, de az sem jó, ha túl mély, mert csak azok a tárgyak érhetők el könnyen, amelyek az asztal szélétől 75, maximum 90 centiméterre vannak (egy reprezentálásra szolgáló főnöki asztal persze lehet ennél nagyobb). A számítógép mellett férjenek el rajta a folyamatosan használt kellékek, mint a jegyzettömb, a telefon, az íróeszközök. Sokat javíthat komfortérzetünkön, ha a kábelrengeteg eltűnik az erre a célra kialakított láb- vagy kávarészben.


A tárolás aranyszabálya, hogy a tárolandó tárgyaknak megfelelő méretű, beosztású szekrényeket, fiókokat szerezzük be, amelyek szükség esetén bővíthetők, így biztosítva a rendezett tárolást az idő előrehaladtával is. Úgy helyezzük el a tárolókat, hogy pár lépésnél többet ne kelljen megtenni, hogy elérjék őket (kivéve, amire ritkán van szükség). Nagy figyelemmel kell kiválasztani a széket is, hiszen naponta órákat töltenek rajta a dolgozók. Elengedhetetlen az állítható magasság és a gerincet végig megtámasztó, állítható dőlésszögű háttámla, és az is jó, ha könnyen mozdítható. Ma már számtalan kiváló ülőalkalmatosság kapható a gázliftestől a szinkronmechanikásig, érdemes átböngészni a választékot. Tárgyalószéknek természetesen elegendő néhány jóval egyszerűbb darab is.
FONTOS RÉSZLETEK

Semmiképp nem szabad elfelejtkezni a világításról: se alul, se túl ne világítsuk a helyiségeket, az előbbi rontja a hatékonyságot, az utóbbi pedig nemcsak zavaró, de energiapazarlás is.
A legfőbb szabály, hogy igyekezzünk minél jobban kihasználni a természetes fényt, és mellette gondoskodjunk megfelelő általános és helyi fényforrásokról.


Ahol különösen fontos a megvilágítás, esetleg előírásoknak kell megfelelni, érdemes világítástechnikai szakember segítségét kérni, aki pontosan kiszámolja, hová és milyen erősségű fényforrást kell telepíteni. Ezen kívül sok egyéb aprósággal tehetjük barátságosabbá az irodákat. Például a megszokott szürkés, „hivatali” színek helyett nyugodtan használjunk melegebb, barátságos, akár vidám színeket, a rideg, szögletes bútorok helyett íves megoldásokat. Hagyjunk helyet növényeknek, dísztárgyaknak, személyes apróságoknak. Sokat javíthat a munkakedven, ha kialakítunk egy kis teakonyhát, egy beszélgetősarkot, ahol a munkatársak lazíthatnak pár percet.


A helyiség berendezésekor, törekedjünk az egységes megjelenésre, megtartva az iroda összképét, hangulatát, a bútorok és székek színének összhangját.

www.rs.hu