A jó alvás titka


Ez nagyon fontos, hiszen rendszeres, kellően hosszú kikapcsolódás nélkül a legtöbb ember közérzete és teljesítőképessége romlik – gondoljuk csak meg, milyen jó már csak gondolni is arra, hogy hétvégén nem csörög a vekker.

Azoknak például, akik szeretnek esténként az ágyban ülve olvasni, magasított fejtámlás franciaágy vagy heverő javasolt, így a támlának dőlve minél kényelmesebb testhelyzetben tudnak olvasni.

Az idősebb korosztály körében kedvelt a megemelt ágy, mert erről fájós derékkal is sokkal könnyebb felkelni. A hálószobában egyre többen szeretik szabadidejüket heverészéssel, tévézéssel tölteni, esetleg ott eszegetnek, tanulnak, dolgoznak. Akik nappalinak, dolgozószobának és hálónak is használják ugyanazt a helyiséget, azoknak jól átgondoltan és praktikusan kell megtervezniük a berendezést, ügyelve arra, hogy partnerük és saját életritmusuk ne keresztezze egymást. Bármilyen hálószobánk legyen is, ne feledjük: a legfontosabb az ágy, hiszen abban töltjük életünk majdnem egyharmadát.



Természetesen nem mindegy a bútor anyaga, mérete, formája és összeállítása sem, a választásnál mégis a megfelelő matrac legyen az elsődleges szempont. Biztosan mindenki ismer jó néhány praktikát a pihentető alvásra a bárányok számlálásától kezdve, a megfelelő hőmérsékleten át a vacsora összetételéig, mindez azonban mit sem ér, ha ágyunk alvófelülete, vagy a matracunk nem megfelelő.
A legolcsóbb és persze a legkevésbé jó megoldás egy szivacsmatrac a földön, amely főleg fiataloknak nyújt átmeneti megoldást. Egyébként egy jó matrac legfőbb ismérve, hogy megfelelően követi, alátámasztja a testünket, így izmaink, csontjaink alvás közben nem feszülnek, hanem pihennek. Az utóbbi években igencsak megnőtt a fekhelyek kínálata: az egyszerű heverőtől az ágyneműtartós franciaágyakon át, a különböző szögben dönthető ágyráccsal és különleges biobetéttel ellátott típusokig sok minden kapható.

Vásárlás előtt érdemes többet kipróbálni, szakemberekkel konzultálni, hiszen mindenkinek más és más az igénye, egyet azonban ne feledjünk: a jó matrac se túl puha, se túl kemény nem lehet. A pihentető alváshoz nagymértékben hozzájárul a szellőztetett szoba friss illata, a minket körülvevő nyugodt, csendes környezet és a tiszta ágynemű simogató érzése.

Magyarországon az emberek hatvan százaléka gerincbántalmakkal küzd, vagyis az emberek több mint felének különösen oda kellene figyelnie, milyen körülmények között alszik. A megfelelő ergonómiai-fiziológiai háttér, vagyis a kényelmes matrac kiválasztására érdemes időt és pénzt áldozni – mi a fontosabb: a divatos kiegészítők, a legdrágább csempe a fürdőbe, vagy a nyugodt pihenést biztosító matrac. A pihenés elsősorban azt jelenti, hogy tehermentesítjük a gerincet, a csigolyák ízületeit és a porckorongokat. A porckorongok terhelése éjszaka lényegesen kisebb, mint napközben, folyadékot szívnak magukba és megnő a térfogatuk. A porckorongnak ez a növekedése magyarázza, hogy reggel az ember néhány milliméterrel magasabb, mint este. A kérdés tehát, hogy milyen felépítésű legyen egy ágy ahhoz, hogy egészséges és jó fekvést biztosítson? Egy fekhely sem lehet mindenki számára egyformán kényelmes, éppen ezért fontos, hogy még a vásárlás előtt próbáljuk ki az ágy rugózását, keménységét.
Ágyak, kanapék, ágybetétek, matracok nagy számban, széles választékban, formában és méretben az RS Bútoráruházban megtalálhatóak.
www.rs.hu

Praktikus otthon


Azt mondják, hogy a társalgó a ház lelke, ami a leginkább szem előtt van, a központ és az a helyiség ahol vendégeket fogadunk és általában sok időt töltünk el. Pontosan ezen okok miatt mindenki arra törekszik, hogy a nappali szoba a lehető legszebb, legrendezettebb és legotthonosabb legyen és, hogy tükrözze lakói személyiségét és stílusát. 


Érdemes olyan berendezéseket, bútorokat választani, amelyek jól variálhatóak, és illeszkednek otthonunkhoz. Érdemes olyan polcokat és szekrényeket választani, főleg, ha lakásunk nem nagy, hogy a bútorok ne csak egyben mozgathatóak legyenek, hanem külön-külön is felhasználhatóak legyenek. 


Általában itt fordul meg a legtöbb ember ezért a külső mellett a jó elrendezésre és a praktikusságra is érdemes odafigyelni. Ajánlott többek között a szőnyeget úgy elhelyezni, hogy minél beljebb kerüljön a szobába, ugyanis amellett, hogy így optikailag nagyobb teret eredményez megkíméljük az „átjáró” forgalomtól, ezáltal tisztábban és szebben tarthatjuk. Egy jól megválasztott meleg színű világos tapéta igazi harmóniát adhat, főként ha a függönyünk egyezik színben vele.

Apró titkok a hálószobából


A menedék, ahová egy fárasztó nap után visszavonulhatunk, ahol kedvünkre ábrándozhatunk, mielőtt álomra hajtjuk a fejünket. Lehet egy második nappalink vagy éppen a dolgozószobánk is, de mindennél fontosabb, hogy kényelmes pihenőhelyünk az legyen. Ezért fontos úgy megtervezni, hogy a reggeli ébredés is kellemes legyen.

Ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy a lakás legnagyobb bútorai a fekhelyek és a ruhásszekrények. Nem feltétlenül szükséges sok bútor a hálószobába, az ágyunkon kívül mégis jó, ha van gardrób- és éjjeliszekrény, egy komód vagy öltözőasztal még a helyiségben.


Az előrelátó tervezés, mely a kényelemre és tárolásra helyezi a hangsúlyt, sok gondtól megóv a szoba berendezése során.

Amennyiben a hálószobát csak alvásra használjuk, a központi hely legyen az ágyé. Minél kisebb a hely, annál nagyobb körültekintést igényel a berendezés megtervezése. Ha a dolgozószoba vagy nappali szerepét is betölti, az ágyat ügyesen összecsukva akár el is rejthetjük. Barátságos és biztonságos a szekrénysorba beépített szekrényágy, ennek elkészítését azonban bízzuk tapasztalt asztalosra. A hálóban sok tárolóhelyre is szükség van, ahol ruhát, cipőt, könyveket tarthatunk. A beépített szekrényekkel kitűnően hasznosíthatjuk a teret.
Út az édes álomhoz

A pihentető alvásnak egyik elengedhetetlen kelléke a kényelmes fekhely. Mekkora legyen az ágy? Ha franciaágy, akkor legkevesebb 160 centi széles és 190 cm hosszú legyen. A lakótelepi félszobák méreteihez igazodva 140 centiméter széles franciaágyakat is gyártanak, de ezeket jó szívvel még fiatal házasoknak sem ajánlják a szakemberek. Viszont remekül beválik ez a méret az egyszemélyes hálószobákban. Az ágyat helyezhetjük emelvényre is, de előbb győződjünk meg arról, hogy a padló elbírja-e majd a súlyát.

A legtöbb franciaágyhoz nem tartozik ágyneműtartó. Érdemes az ágy alá gurítható dobozokat készíttetni, amelyek a ritkán használt, illetve a szezonális holmik tárolására kiválóan alkalmasak. De arra figyeljünk, hogy a súlyos, nehezen mozdítható ágyneműtartók tönkretehetik a padlót vagy a szőnyeget.


Magukért beszélő színek
A nappali fény, a lágy színek kellemesen hatnak a hálószobában. Segítik az ellazulást, és pihentető érzést nyújtanak. A meleg, világos tónusoktól a természetes színekig, mint a terrakotta, dohány- és mézszín sokféle árnyalata közül választhatunk. A zöld és a kék hűvös, nyugodt hatást keltenek, a tiszta fehér visszaveri a fényt. A telített színek nem ajánlottak, különösen a piros és a narancssárga.

A hálószoba kialakításánál nem pusztán a fekvőhelyek elhelyezésére kell gondolnunk, hanem körüljárhatóságukra, szekrényeink használhatóságára is. Mindenképpen óvakodjunk a zsúfoltságtól. Nagyon lényeges szempont, hogy aki a meleget kedveli, ne a hálószoba hőmérsékletét emelje, hanem ágyát és takaróját válassza meg gondosabban. Közvetlenül az ablak alá sem jó tenni a fekvőhelyet, mivel ez sohasem teljesen huzatmentes.
Fényben, árnyékban

A hálószoba világítása legyen megnyugtató, de jusson elég fény az olvasáshoz is. Nem könnyű eltalálni, hogy milyen lámpát szereljünk fel, különösen az olyan hálószobába, amelyet nappal más célra használunk.

Praktikusak a könnyen kezelhető fényszabályzós kapcsolók. A megvilágítást olvasó- és spotlámpákkal tehetjük teljessé. Az utóbbit a mennyezetre szerelt sínen is mozgathatjuk, ezzel a szoba bármely pontját kiemelhetjük a környezetéből.

Senki sem szeret felkelni az ágyból, hogy eloltsa a lámpát. Kényelmünk érdekében figyeljünk arra, hogy legyen fali csatlakozó az ágy mellett, s legyen olyan kapcsoló is, amellyel a helyiség egész világítását szabályozni tudjuk.

A franciaágy mindkét oldalára tehetünk olvasólámpát, így nem zavarjuk társunkat az alvásban, ha szeretnénk olvasni. Körben a falak mentén elhelyezett rejtett fénycsövek, különösen lágy, szórt fényt adnak.

A mesterséges megvilágítás mellett ügyesen használhatjuk a természetes fényt is. Gondolkodjunk el azon, hogy melyik napszakban kap fényt a szoba. Aki szeret világos szobában ébredni, az tegyen puha muszlin, illetve redőzetlen pamutfüggönyt az ablak elé. Zsalut is felszerelhet függönyök helyett, aki a sötét szobát kedveli, hiszen ez kirekeszti a fényt, de beengedi a levegőt.
Amire érdemes még figyelni

Aki nem szeret a hajnali nap sugaraira ébredni, ne válasszon keleti fekvésű hálószobát. Ha nincs más lehetősége, feltétlenül szereltessen reluxát vagy vastag szövésű sötétítőfüggönyt az ablakra.

A hálóba szánt textilek kiválasztásakor az ágytakaró legyen az első, hiszen az ágy a szoba domináns bútordarabja. Ehhez igazodjon a függöny és a szőnyeg színe.



Inkább két egyszemélyes ágybetétre és lapra szerelt ágykeretre essen a választás, amennyiben az ágy a ház tetőterébe kerül, különben a költözésnél a lépcsőfeljáróban kellemetlen meglepetés érhet bennünket.

Az ágy megvásárlásakor ne feledjük, hogy esetleg keskeny ajtónyílásokon, szűk fordulókon át kell a helyére cipelnünk. (A szállítás megkönnyítésére egyébként az ágykeretek többségét szét lehet szerelni.)

A hálószobában ne legyen olyan dolog, amit zavarónak tart a hálótárs: legyen az televízió, hifitorony, zakatoló varrógép, íróasztal vagy számítógépes munkasarok.
www.rs.hu